• 20.08.2017 kl. 13:36

10 tips to start the week off right

God søndag! Til tross for alt for sene nattetimer i går, var jeg fast bestemt på å komme meg opp 09, så jeg ikke ødelegger døgnrytmen jeg sakte men sikkert snur tilbake. Jeg har liksom bestemt meg for, at denne høsten skal jeg virkelig være flink med rutiner og bygge gode vaner som gjør hverdagen bedre og lettere! 

Jeg har også bestemt meg for å starte diverse "serier" både her og på YouTube som skal komme jevnlig! En av disse seriene er "10 tips" som jeg skal poste en gang i uken, og i dag blir det 10 tips til å komme i gang med uken. Wohoo! Get ready to kick ass this week!

10 TIPS TO START THE WEEK OFF RIGHT

1.

Bruk søndager til å forberede og lade opp batteriene. Rydd rundt deg, skift på sengetøyet, kom i gang med treningen, gå igjennom mailen, og egentlig ta igjen alt du ikke fikk gjort, så du starter med blanke ark på mandag. Da slipper du å ta skipper tak når uka starter.

 

2.

Ha en grei døgnrytme alltid. Selvfølgelig blir det ofte litt senere på fredag og lørdags kvelden, men ikke la dette ødelegge døgnrytmen du har bygget opp uken før. Den ekstra energien man har i ferier kommer oftest av at man endelig får nok søvn. Sett søvnen som en høy prioritet på lista, og stå opp tidlig på søndag uansett. 

 

3.

PLANLEGG den kommende uken! Planlegging er nøkkel til all produktivitet og sparer deg flere timer i uken med utsetting av ting du skulle ha gjort, fordi du ikke visste hvor du skulle begynne. Skriv opp en liste med alt du må få gjort av plikter ol. Bruk en planlegger og bestem på forhånd hvilke dager du skal trene, treffe venninner, jobbe med skolearbeid osv. 

 

4. 

Sett mål for uken. Som dere vet pleier jeg å skrive en liste hver mandag, med mine personlige mål. F.eks. "drikk 2 L vann hver dag", "tren 2 ganger", "mediter daglig", eller "gå flere kvelds turer". Ofte er dette mål/vaner jeg vil bli flinkere til, og det er tusen ganger lettere å bare få det gjort om det er skrevet ned! 

 

5. 

Meal prep. Dette er noe jeg oppdaget i vår, og er tusen ganger lettere enn du ser for deg. Tenk å kunne stå opp hver dag, spise frokosten din og bare kunne ta en ferdig laget lunsj ut av kjøleskapet og rett i sekken/veska. Det tar meg 15 min å koke litt grov pasta, gulerøtter og brokkoli med salsa. Fordele i 5 bokser og legge i kjøleskapet. Dette gir deg ekstra tid til å nyte morgen kaffen!

 

6. 

Begynn med meditering! Åh jeg kan ikke forklare hvor mye forskjell det å meditere har gjort i hverdagen min. Som dere vet, sliter jeg med angst, og meditering gjør hver dag mye lettere og mer fokusert på det å ha en positiv innstilling her og nå. Dere kan lese mer om hvilken app jeg bruker HER

 

7.

Hvis du er student, les raskt over pensum så du er litt forberedt. Dette er en super studie teknikk for deg på skolebenken. Man trenger ikke gjøre oppgaver, skrivr notater og gått igjennom hele pensumet før timen for å være forberedt. Bare det å ha lest overskriftene, skumlest noe av kapitlet og vite hva temaet i faget denne uken skal være, gjør det mye lettere å lære når du først kommer til timen og skal skrive notater ol. Da har du allerede tema på pensum i bakhodet. 

 

8. 

Lag avtaler om å møte venninner en ettermiddag/kveld i uken som kommer, eller legg planer for neste helg allerede. Det er så koselig å ha noe hyggelig å se frem til, og små hverdags gleder som filmkveld med jentene på onsdag, eller lunsj på torsdag. 

 

9. 

Every night is pamper night! Når alt er shinet og klart for en ny uke, da har du ingenting å bekymre deg for eller siste liten husarbeid å gjøre. Du har kvelden for deg selv, og bruk en halvtime-time hver kveld til å fokusere på kun deg. Lag en kopp te, tenn lys, les en bok eller et magasin, ta en varm dusj, hør på rolig musikk mens du ligger og drikker den deilige teen i sengen. Hvis du lar denne "me-time" rutinen faktisk bli en rutine, vil det være som et signal til kroppen om at "nå er det på tide å skru av, for nå er det leggetid". Det vil faktisk gjøre det lettere for deg å sovne! 

 

10. 

HA EN MORGEN RUTINE! Det finnes tusenvis av artikler på pinterest om "how to become a mornign person" osv. sov. Ha en rutine som gjør at du starer hver dag på en så god måte som mulig. Da vil automatisk hverdagene dine bli bedre. Start med "no-snooze" regelen, reis deg rett opp, hent morgen kaffen, start dagen med kaffe og meditering, stell deg, lag en deilig frokost som du nå har tid til siden du både sto opp med en gang OG du har allerede lunsjen klar fra meal preppen. OSV. 

 

 

Håper dere likte innlegget og kan få bruk for tipsene nå som det er på tide å komme seg tilbake til hverdagen og rutiner! Ha en finfin søndag, så snakkes vi i morgen. 

 

 

Hege Kristin

20.08.2017 kl. 14:08
så fine tips!

har forresten gående en konkurranse på bloggen min, gjerne bli med 😃

Lotte Flatøy

20.08.2017 kl. 16:39
Hege Kristin: Takk!
Det kan jeg :)
  • Lotte Flatøy

    Hei og velkommen hit! Hvis du leter etter et sted der du kan få kreativt påfyll, tips og motivasjon til å ha det bra i hverdagen, har du kommet til rett sted! Jeg er en skikkelig gladjente med en kreativ sjel som elsker å inspirere og motivere andre. Jeg drikker alt for mye kaffe, og elsker å dusje. Velkommen til den norske versjonen av de morsomme og inspirerende pinterest bloggene!


    KONTAKT


    lotte.flatoy@gmail.com

    Søk

    Bla i bloggen


    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
    hits