• 31.03.2017 kl. 11:58

6 ways to make your rainy days brighter

GOOD FREDAG! Jeg blir like glad i hjertet hver gang jeg skriver de ordene. Men ja, god fredag og god regnværsdag. Er det slik over hele landet eller? Jeg følte meg i hvert fall som en våt katt da jeg gikk fra bussen i dag, og oppå det hele klarte jeg å glemme dataen hjemme, noe jeg virkelig trenger hele skoledagen. Så da var det bare å busse hjem igjen for å hente den. 

Jeg tok med meg Susanne da, så det lysnet jo på turen. Da vi kom hjem lagde vi litt deilig toast og juice! På slike gråe regndager er det bare å snu humøret. Finne på koselige ting, og gjøre dagen litt lysere. Så her er ti tips til hvordan du kan gjøre regndagene dine litt lysere! 



6 WAYS TO MAKE YOUR RAINY DAYS BRIGHTER

1. Lag fargerik og god, men sunn mat! Ikke fall for fristelsen og lag en kjedelig kopp med nudler. Mekk sammen noe digg som har farger og som vil gi deg næring! 

2. Hør på skikkelig glad musikk. Selv om det kanskje frister å sette på den rolige spillelisten, vil det bare gjøre deg trøttere. Sett på en sommerliste eller noe med positive vibes som får humøret til å stige. 

3. Ikke kast bort muligheten til å endelig ha en produktiv dag. Vanligvis når det er fint ute, bruker vi det som en unnskyldning for at vi ikke kan sitte inne og jobbe. Men nå, nå er det jo helt perfekt for en skikkelig jobbe dag der du kan få gjort unna mye.

4. Spre glede. Vanligvis venter man kanskje på at andre skal ha et godt humør, før du lar smilet løsne. Bestem deg for å  være den som skal få andre til å smile i dag. Hva er vel bedre enn å møte på noen som er latterlig glad for småting som at de er fredag, helg, at de har fått penger på konto, at de har med seg en ekstra god niste, fått en god karakter, eller bare er generelt glad i dag! INGENTING er bedre enn å bli smittet av en sånn glede. 

5. Sett på en serie du blir inspirert av! Dette er noe av det deiligste jeg vet. Hvis jeg er litt trøtt og nedfor, setter jeg ofte på serier som Dr. House, Grey`s Anatomy eller Suits, rett og slett for jeg får lyst til å oppnå gode resultater etter å ha sett et par episoder av disse. Jeg blir inspirert. 

6. Mediter. Ingenting er deiligere enn å sette seg ned, med et pledd og headset på hodet med en 10-20 minutters meditasjon. Det er ikke alltid like mye det frister å sette seg ned, men når du er ferdig føler du deg lettere og klarere i hodet enn noen gang.

 

Håper dere likte tipsene! Ha en fin dag så lenge, så ses vi i videoen i kveld!

  • 24.10.2016 kl. 14:44

Coffe Ice!

God mandag, folkens!! Er dere klare for å starte en ny uke, fresht mandag med nye mål? DET er i hvert fall jeg!

I går prøvde jeg meg på en trend som går rundt på nettet. Nemlig kaffe is-biter! Jeg skjønte ikke hvorfor man ikke bare kan putte vanlige is-biter i kaffe med melk. MEN så innså jeg at da blir ikke is-kaffen helt vannete og ekkel når is-bitene smelter! Det er jo helt genialt!! 

Så alt jeg gjorde var å trakte vanlig kaffe på lørdag kveld, helle det i en is-bit form og putte den i frysen. Så når jeg sto opp på søndag morgen, fylte jeg en kopp med kaffe is-bitene og fylte på med melk etterpå så jeg var sikker på at jeg fikk plass til alle. Så ventet jeg i ca. 10 min. for å la kaffen smelte og voilá! DEILIG iskald kaffe klar til frokosten. Dette er noe jeg garantert kommer til å lage igjen, og tenk så deilig det blir å ha en slik en varm vår/sommer dag! Men personlig syntes jeg jo is-kaffe passer til alle årstider! 

ICE COLD COFFE READY FOR BREAKFAST





 

  • 16.10.2016 kl. 11:17

Sunday = get ready for the week

God morgen ♥ Åh i dag er jeg i så sykt deilig høst humør. Det første jeg gjorde etter at jeg hadde ligget en ekstra halvtime i sengen, var å sette på lys lenken som henger på sengen. 

Det er søndag morgen, og jeg skal virkelig utnytte dagen til det fulleste. Jeg har byttet litt om, så jeg tenker at søndag er den første dagen i uken. Da får jeg både en rolig start med å sove litt lenge, og ha tid til en rolig frokost. Men jeg kan også bruke dagen til å få unnagjort masse ting, planlegge, og virkelig komme i gang så mandagen ikke trenger å ha så stort press på seg.

Her har dere et par ting jeg liker å gjøre på søndager for å forberede, føle meg skikkelig klar og ha kontroll før en ny uke kommer! 

1. RYDDE. Hvem vil starte en ny uke med å måtte rydde og vaske? Ikke jeg i hvert fall. Det er så deilig å komme hjem på mandag og kun måtte fokusere på skole og blogg. 

2. Ta en "shinings" i klesskapet. Du trenger virkelig ikke rive ut alt, sortere osv osv. Men bare det å få ryddet litt her også + å finne fram klær til mandagen selvfølgelig! 

3. Fikse neglene. Jeg føler meg alltid litt ekstra fresh hvis jeg har fine negler, for det er det siste jeg har tid til å tenke på under starten av en hektisk uke. Så kan man heller fikse litt på de ut i uken. 

4. Lag en to-do liste for hele uken! Dette er noe jeg nylig har begynt med. Før har jeg bare laget lister dag for dag, men det å ha én stor liste for hele uken gir en litt bedre oversikt over hva som må bli gjort. Du kan selvfølgelig legge til flere punkter ut i uken ettersom du kommer på flere ting du må få gjort! 

5. Hvis du blogger som meg, er det super lurt å knipse noen bilder i helgen. Du kan selvfølgelig ikke ta bilder av ting som skal skje den kommende uken, men for eksempel har jeg tatt bilder av noen hudprodukter jeg skal dele den kommende uken. Det sparer så mye tid, og gjør kanskje at innleggene blir mer gjennomført og ordentlige. 

6. Lag niste til mandag. Dette burde være en ting man gjør hver kveld før man skal på jobb eller skole. Jeg merker selv at hvis jeg utsetter niste-smøring til morgenen, ender jeg enten opp med en kjedelig skive med ost eller å kjøpe mat i kantina. 

7. Hvis du har tilgang på årsplaner eller vet ca. hva du skal igjennom i de forskjellige fagene den kommende uken, er det super lurt å bare ta en liten titt på kapittelet eller temaet, bare for å være litt forberedt. Da vet du hva det er snakk om i timene, og du kan lettere ta notater og lære fort. 





 

  • 06.10.2016 kl. 12:50

Morning meditation

GOD morgen, og god torsdag!

I dag vil jeg tipse dere om en app. Nemlig en MEDITASJONS APP. Jeg har nylig tatt opp dette med å meditere igjen ettersom at jeg falt litt ut av rutiner i løpet av sommerferien, men kjente at jeg virkelig savnet det å meditere. Og nå har jeg funnet en ny app som jeg er 100% fornøyd med og får så utrolig mye mer ut av.

Appen heter Insight Timer. Den tilbyr tusenvis av gratis meditasjons "økter" med forskjellig lengde, tema og "foreleser". Det er virkelig den beste meditasjons appen jeg har vært borti, og jeg merker en STOR forskjell i hverdagen min av å meditere.

For bare noen minutter siden gjorde jeg en "morning meditation" på 10 minutter, og jeg føler meg så klar for å ta dagen på strak arm, spre positivitet og jobbe med å bli en bedre versjon av meg selv! Her kan dere se hvordan appen ser ut, hvor mange som mediterer akkurat nå over kloden, noen av meditasjons øktene jeg har gjort og lagret for å gjøre igjen, og min profil.

  

Som sakt er appen helt gratis, selv om den som mange apper tilbyr kjøp i appen. Men du får tusenvis av meditasjons økter helt gratis, og du kan sende og motta "takk for at du mediterte med meg" til og fra folk som mediterte på akkurat samme tid som deg. Det er deilig å se at du mediterer sammen med noen og jeg har selv fått 4 meldinger i løpet av kort tid etter at jeg var ferdig uten å gjøre noe selv, men er jo koselig å svare da! 

Appen passer også for par, om du vil meditere sammen med din andre halvdel kan dere enten ha meditasjons økten på høyttaler eller bare sette den på play samtidig. Eller dere kan velge forskjellige økter men sitte sammen, det tror jeg kan være bra for mange par å ha "meg tid" og "stille tid" sammen! 

 

Nå skal jeg ikke skravle mer! Vi snakkes senere, ha en SUPER fin dag, og husk å spre positivitet!





 

 

 

  • 22.09.2016 kl. 20:31

Tips til bedre og mer uthvilt søvn

GOOD torsdags kveld, alle! Ofte er det veldig enkle grunner til at man føler seg sliten, lite energi, dårlig humør og alt annet en overskudd. Selvfølgelig kan det være litt mer avanserte grunner også, men veldig ofte kan man gjøre små endringer i hverdagen for å ha det bedre med seg selv nesten hver dag.

Så i dag tenkte jeg å dele noen tips til en bedre og mer uthvilt søvn. For oss studenter er det veldig lett å jobbe mye på dagtid og litt utover ettermiddagen, men vi vil jo så klart være litt sosiale, trene, drive litt med en hobby og slappe av etter dette. Dessverre har døgnet bare 24 timer og vi må bli flinkere til å prioritere, eller bare være litt mer effektive. Kanskje begge?

En ting jeg vet vil forbedre hverdagen din ekstremt mye er hvis du velger å prioritere søvn. Søvn er så utrolig viktig, spesielt i dagens samfunn med fullt av skjermer, sosiale medier + press fra alle kanter. Hjernen går på høygir hele tiden og i en hektisk hverdag er det faktisk ikke lett å finne tid til å la hjernen hvile innimellom alle gjøremål. DA er det viktig å la hjernen hvile ekstra godt om natten!!! Her er 10 tips som vil gjøre det lettere å sovne, få en bedre søvn, og føle seg mer uthvilt morgenen etter. 

  • Først og fremst må du finne ut av ca hvor mange timer søvn du trenger i løpet av en natt. Dette er forskjellig for alle, men en vanlig ungdom (12-20 år) trenger ca. 7-9 timer søvn. Da MÅ du faktisk tilpasse kvelden din etter at du må legge deg f.eks 10 om du skal opp 06.00

 

  • Det å legge seg til CA. samme tid hver kveld kan være lurt. Jeg skjønner selvfølgelig at det skjer mer gøy på kveldstid i helgene, og selv legger jeg meg ikke 10-11 i helgen for å si det sånn. Men jeg har satt meg et mål om at jeg legger meg senest 23.00 i hverdagen og senest 00.30 i helgene. Helst stå opp litt tidlig på søndag, så du får sove om kvelden igjen.

 

  • Jeg vet det er utroooolig fristende å ta en halvtime-time med søvn etter skole eller jobb bare for å hente inn litt ekstra energi, men da er det mye bedre for kroppen om du faktisk legger deg ned og slapper helt av i den timen, kanskje med litt musikk og en kopp te, meditasjon eller en bok. 

 

  • IKKE spis store måltider senere enn 3 timer før du skal legge deg. Det er selvfølgelig lov å ta en skive, en kopp te eller noe lett om du blir sulten. Men prøv å helst ikke spise i det hele tatt 1 time før du skal legge deg. Gjør du det, vil kroppen måtte bruke mye energi på å fordøye maten selv om du sover, og vil kanskje ikke fordøye alt noe som kan gjøre at du legger på deg. 

 

  • PRØV å legge fra deg mobil og pc en halv time før du skal sove. Dette er et av de vanskeligste punktene syntes jeg, men det er bare tull at man skal holde seg unna skjermer 1-2 timer før søvn. Men i løpet av en halv time kan hjernen rekke å "koble av" mens du f.eks leser en bok, hører på musikk og drikker te +++

 

  • Å ha det litt kaldt på soverommet kan gjøre det 10 ganger lettere å sovne. Det er bedre å heller ha en litt tykk dyne, og litt frisk luft i stedet for å ligge og koke i tung luft. Det gjør bare innsovning verre. 

 

  • "Kvelds stemning" som jeg liker å kalle det. Tenn et lys på nattbordet, drikk en varm kopp te før du legger deg og les en bok eller hør på musikk. Dette vil gjøre at kroppen din klarer å slappe helt av, og vil lettere klare å sovne når du slår av lyset. Noe varmt å drikke gjør det også lettere for kroppen å "koble helt av". 

 

  • Sist men ikke minst, morgenen etter er det lurt å ha telefonen/vekkerklokken så langt unna at du i hvert fall må reise deg sittende for å slå den av. Og for all del, IKKE trykk på SNOOZE!!! Når du trykker snooze og sovner igjen, starter hele sovnings prosessen på nytt og du tukler med søvn-hormonene i kroppen. Dette vil gjøre deg 100 ganger mer trøtt. Det beste er å bare komme seg opp fortest mulig, så har du også bedre tid til å slappe av med en god kopp kaffe/te med frokost bordet og sjekke Insta, Snap, Face, Twitter og alle appene man må sjekke før dagen virkelig kan starte!! 

Håper tipsene var til hjelp! Send gjerne en tilbakemelding på innlegget så jeg kan få høre om dere er interessert i flere slike tips innlegg. Er jo super gøy å gjøre research og hjelpe dere med litt diverse tips om ting og tang. Ha en fin kveld, og god natt! 





 

  • 16.09.2016 kl. 14:54

Film anbefaling for helgen!

God fredag, alle sammen! Håper dere er klare til å innta helgen, enten det er i sofakroken etter fredags tacoen eller å tilbringe morgendagen på sofaen etter en litt for sen kveld i dag. For meg er fredagen veldig hellig, jeg kan godt finne på mye sprell på en lørdag, men på fredagen vil jeg ha taco og en skikkelig kosekveld etter en lang uke. Selv om jeg kommer til å sitte med redigering av vlog utover ettermiddagen, tenker jeg å kanskje sette på en film i kveld etter kveldens tv-programmer.

Så derfor tenkte jeg å dele noen filmtips med dere! Enten du er klar for en skikkelig jentefilm, familie film, eller feel good, så har jeg plukket ut noen til en hver smak! Det du ikke finner under er skrekk/grøsser, rett og slett fordi jeg ikke har noen å anbefale ettersom at jeg ikke er veldig glad i denne sjangeren. Men håper dere får en fin fredags kveld, med en god film, kanskje tente lys og noe digg snack! 

JENTE / FEEL GOOD FILM

                      

                                                                  

FAMILIE FILMER

                 










 

  • Lotte Flatøy

    Hei og velkommen hit! Hvis du leter etter et sted der du kan få kreativt påfyll, tips og motivasjon til å ha det bra i hverdagen, har du kommet til rett sted! Jeg er en skikkelig gladjente med en kreativ sjel som elsker å inspirere og motivere andre. Jeg drikker alt for mye kaffe, og elsker å dusje. Velkommen til den norske versjonen av de morsomme og inspirerende pinterest bloggene!


    KONTAKT


    lotte.flatoy@gmail.com

    Søk

    Bla i bloggen


    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
    hits