hits

Tips og lister

10 tips to start the week off right

God sndag! Til tross for alt for sene nattetimer i gr, var jeg fast bestemt p komme meg opp 09, s jeg ikke delegger dgnrytmen jeg sakte men sikkert snur tilbake. Jeg har liksom bestemt meg for, at denne hsten skal jeg virkelig vre flink med rutiner og bygge gode vaner som gjr hverdagen bedre og lettere! 

Jeg har ogs bestemt meg for starte diverse "serier" bde her og p YouTube som skal komme jevnlig! En av disse seriene er "10 tips" som jeg skal poste en gang i uken, og i dag blir det 10 tips til komme i gang med uken. Wohoo! Get ready to kick ass this week!

10 TIPS TO START THE WEEK OFF RIGHT

1.

Bruk sndager til forberede og lade opp batteriene. Rydd rundt deg, skift p sengetyet, kom i gang med treningen, g igjennom mailen, og egentlig ta igjen alt du ikke fikk gjort, s du starter med blanke ark p mandag. Da slipper du ta skipper tak nr uka starter.

 

2.

Ha en grei dgnrytme alltid. Selvflgelig blir det ofte litt senere p fredag og lrdags kvelden, men ikke la dette delegge dgnrytmen du har bygget opp uken fr. Den ekstra energien man har i ferier kommer oftest av at man endelig fr nok svn. Sett svnen som en hy prioritet p lista, og st opp tidlig p sndag uansett. 

 

3.

PLANLEGG den kommende uken! Planlegging er nkkel til all produktivitet og sparer deg flere timer i uken med utsetting av ting du skulle ha gjort, fordi du ikke visste hvor du skulle begynne. Skriv opp en liste med alt du m f gjort av plikter ol. Bruk en planlegger og bestem p forhnd hvilke dager du skal trene, treffe venninner, jobbe med skolearbeid osv. 

 

4. 

Sett ml for uken. Som dere vet pleier jeg skrive en liste hver mandag, med mine personlige ml. F.eks. "drikk 2 L vann hver dag", "tren 2 ganger", "mediter daglig", eller "g flere kvelds turer". Ofte er dette ml/vaner jeg vil bli flinkere til, og det er tusen ganger lettere bare f det gjort om det er skrevet ned! 

 

5. 

Meal prep. Dette er noe jeg oppdaget i vr, og er tusen ganger lettere enn du ser for deg. Tenk kunne st opp hver dag, spise frokosten din og bare kunne ta en ferdig laget lunsj ut av kjleskapet og rett i sekken/veska. Det tar meg 15 min koke litt grov pasta, gulertter og brokkoli med salsa. Fordele i 5 bokser og legge i kjleskapet. Dette gir deg ekstra tid til nyte morgen kaffen!

 

6. 

Begynn med meditering! h jeg kan ikke forklare hvor mye forskjell det meditere har gjort i hverdagen min. Som dere vet, sliter jeg med angst, og meditering gjr hver dag mye lettere og mer fokusert p det ha en positiv innstilling her og n. Dere kan lese mer om hvilken app jeg bruker HER

 

7.

Hvis du er student, les raskt over pensum s du er litt forberedt. Dette er en super studie teknikk for deg p skolebenken. Man trenger ikke gjre oppgaver, skrivr notater og gtt igjennom hele pensumet fr timen for vre forberedt. Bare det ha lest overskriftene, skumlest noe av kapitlet og vite hva temaet i faget denne uken skal vre, gjr det mye lettere lre nr du frst kommer til timen og skal skrive notater ol. Da har du allerede tema p pensum i bakhodet. 

 

8. 

Lag avtaler om mte venninner en ettermiddag/kveld i uken som kommer, eller legg planer for neste helg allerede. Det er s koselig ha noe hyggelig se frem til, og sm hverdags gleder som filmkveld med jentene p onsdag, eller lunsj p torsdag. 

 

9. 

Every night is pamper night! Nr alt er shinet og klart for en ny uke, da har du ingenting bekymre deg for eller siste liten husarbeid gjre. Du har kvelden for deg selv, og bruk en halvtime-time hver kveld til fokusere p kun deg. Lag en kopp te, tenn lys, les en bok eller et magasin, ta en varm dusj, hr p rolig musikk mens du ligger og drikker den deilige teen i sengen. Hvis du lar denne "me-time" rutinen faktisk bli en rutine, vil det vre som et signal til kroppen om at "n er det p tide skru av, for n er det leggetid". Det vil faktisk gjre det lettere for deg sovne! 

 

10. 

HA EN MORGEN RUTINE! Det finnes tusenvis av artikler p pinterest om "how to become a mornign person" osv. sov. Ha en rutine som gjr at du starer hver dag p en s god mte som mulig. Da vil automatisk hverdagene dine bli bedre. Start med "no-snooze" regelen, reis deg rett opp, hent morgen kaffen, start dagen med kaffe og meditering, stell deg, lag en deilig frokost som du n har tid til siden du bde sto opp med en gang OG du har allerede lunsjen klar fra meal preppen. OSV. 

 

 

Hper dere likte innlegget og kan f bruk for tipsene n som det er p tide komme seg tilbake til hverdagen og rutiner! Ha en finfin sndag, s snakkes vi i morgen. 

 

 

6 ways to make your rainy days brighter

GOOD FREDAG! Jeg blir like glad i hjertet hver gang jeg skriver de ordene. Men ja, god fredag og god regnvrsdag. Er det slik over hele landet eller? Jeg flte meg i hvert fall som en vt katt da jeg gikk fra bussen i dag, og opp det hele klarte jeg glemme dataen hjemme, noe jeg virkelig trenger hele skoledagen. S da var det bare busse hjem igjen for hente den. 

Jeg tok med meg Susanne da, s det lysnet jo p turen. Da vi kom hjem lagde vi litt deilig toast og juice! P slike gre regndager er det bare snu humret. Finne p koselige ting, og gjre dagen litt lysere. S her er ti tips til hvordan du kan gjre regndagene dine litt lysere! 



6 WAYS TO MAKE YOUR RAINY DAYS BRIGHTER

1. Lag fargerik og god, men sunn mat! Ikke fall for fristelsen og lag en kjedelig kopp med nudler. Mekk sammen noe digg som har farger og som vil gi deg nring! 

2. Hr p skikkelig glad musikk. Selv om det kanskje frister sette p den rolige spillelisten, vil det bare gjre deg trttere. Sett p en sommerliste eller noe med positive vibes som fr humret til stige. 

3. Ikke kast bort muligheten til endelig ha en produktiv dag. Vanligvis nr det er fint ute, bruker vi det som en unnskyldning for at vi ikke kan sitte inne og jobbe. Men n, n er det jo helt perfekt for en skikkelig jobbe dag der du kan f gjort unna mye.

4. Spre glede. Vanligvis venter man kanskje p at andre skal ha et godt humr, fr du lar smilet lsne. Bestem deg for  vre den som skal f andre til smile i dag. Hva er vel bedre enn mte p noen som er latterlig glad for smting som at de er fredag, helg, at de har ftt penger p konto, at de har med seg en ekstra god niste, ftt en god karakter, eller bare er generelt glad i dag! INGENTING er bedre enn bli smittet av en snn glede. 

5. Sett p en serie du blir inspirert av! Dette er noe av det deiligste jeg vet. Hvis jeg er litt trtt og nedfor, setter jeg ofte p serier som Dr. House, Grey`s Anatomy eller Suits, rett og slett for jeg fr lyst til oppn gode resultater etter ha sett et par episoder av disse. Jeg blir inspirert. 

6. Mediter. Ingenting er deiligere enn sette seg ned, med et pledd og headset p hodet med en 10-20 minutters meditasjon. Det er ikke alltid like mye det frister sette seg ned, men nr du er ferdig fler du deg lettere og klarere i hodet enn noen gang.

 

Hper dere likte tipsene! Ha en fin dag s lenge, s ses vi i videoen i kveld!

Coffe Ice!

God mandag, folkens!! Er dere klare for starte en ny uke, fresht mandag med nye ml? DET er i hvert fall jeg!

I gr prvde jeg meg p en trend som gr rundt p nettet. Nemlig kaffe is-biter! Jeg skjnte ikke hvorfor man ikke bare kan putte vanlige is-biter i kaffe med melk. MEN s inns jeg at da blir ikke is-kaffen helt vannete og ekkel nr is-bitene smelter! Det er jo helt genialt!! 

S alt jeg gjorde var trakte vanlig kaffe p lrdag kveld, helle det i en is-bit form og putte den i frysen. S nr jeg sto opp p sndag morgen, fylte jeg en kopp med kaffe is-bitene og fylte p med melk etterp s jeg var sikker p at jeg fikk plass til alle. S ventet jeg i ca. 10 min. for la kaffen smelte og voil! DEILIG iskald kaffe klar til frokosten. Dette er noe jeg garantert kommer til lage igjen, og tenk s deilig det blir ha en slik en varm vr/sommer dag! Men personlig syntes jeg jo is-kaffe passer til alle rstider! 

ICE COLD COFFE READY FOR BREAKFAST





 

Sunday = get ready for the week

God morgen ♥ h i dag er jeg i s sykt deilig hst humr. Det frste jeg gjorde etter at jeg hadde ligget en ekstra halvtime i sengen, var sette p lys lenken som henger p sengen. 

Det er sndag morgen, og jeg skal virkelig utnytte dagen til det fulleste. Jeg har byttet litt om, s jeg tenker at sndag er den frste dagen i uken. Da fr jeg bde en rolig start med sove litt lenge, og ha tid til en rolig frokost. Men jeg kan ogs bruke dagen til f unnagjort masse ting, planlegge, og virkelig komme i gang s mandagen ikke trenger ha s stort press p seg.

Her har dere et par ting jeg liker gjre p sndager for forberede, fle meg skikkelig klar og ha kontroll fr en ny uke kommer! 

1. RYDDE. Hvem vil starte en ny uke med mtte rydde og vaske? Ikke jeg i hvert fall. Det er s deilig komme hjem p mandag og kun mtte fokusere p skole og blogg. 

2. Ta en "shinings" i klesskapet. Du trenger virkelig ikke rive ut alt, sortere osv osv. Men bare det f ryddet litt her ogs + finne fram klr til mandagen selvflgelig! 

3. Fikse neglene. Jeg fler meg alltid litt ekstra fresh hvis jeg har fine negler, for det er det siste jeg har tid til tenke p under starten av en hektisk uke. S kan man heller fikse litt p de ut i uken. 

4. Lag en to-do liste for hele uken! Dette er noe jeg nylig har begynt med. Fr har jeg bare laget lister dag for dag, men det ha n stor liste for hele uken gir en litt bedre oversikt over hva som m bli gjort. Du kan selvflgelig legge til flere punkter ut i uken ettersom du kommer p flere ting du m f gjort! 

5. Hvis du blogger som meg, er det super lurt knipse noen bilder i helgen. Du kan selvflgelig ikke ta bilder av ting som skal skje den kommende uken, men for eksempel har jeg tatt bilder av noen hudprodukter jeg skal dele den kommende uken. Det sparer s mye tid, og gjr kanskje at innleggene blir mer gjennomfrt og ordentlige. 

6. Lag niste til mandag. Dette burde vre en ting man gjr hver kveld fr man skal p jobb eller skole. Jeg merker selv at hvis jeg utsetter niste-smring til morgenen, ender jeg enten opp med en kjedelig skive med ost eller kjpe mat i kantina. 

7. Hvis du har tilgang p rsplaner eller vet ca. hva du skal igjennom i de forskjellige fagene den kommende uken, er det super lurt bare ta en liten titt p kapittelet eller temaet, bare for vre litt forberedt. Da vet du hva det er snakk om i timene, og du kan lettere ta notater og lre fort. 





 

Morning meditation

GOD morgen, og god torsdag!

I dag vil jeg tipse dere om en app. Nemlig en MEDITASJONS APP. Jeg har nylig tatt opp dette med meditere igjen ettersom at jeg falt litt ut av rutiner i lpet av sommerferien, men kjente at jeg virkelig savnet det meditere. Og n har jeg funnet en ny app som jeg er 100% fornyd med og fr s utrolig mye mer ut av.

Appen heter Insight Timer. Den tilbyr tusenvis av gratis meditasjons "kter" med forskjellig lengde, tema og "foreleser". Det er virkelig den beste meditasjons appen jeg har vrt borti, og jeg merker en STOR forskjell i hverdagen min av meditere.

For bare noen minutter siden gjorde jeg en "morning meditation" p 10 minutter, og jeg fler meg s klar for ta dagen p strak arm, spre positivitet og jobbe med bli en bedre versjon av meg selv! Her kan dere se hvordan appen ser ut, hvor mange som mediterer akkurat n over kloden, noen av meditasjons ktene jeg har gjort og lagret for gjre igjen, og min profil.

  

Som sakt er appen helt gratis, selv om den som mange apper tilbyr kjp i appen. Men du fr tusenvis av meditasjons kter helt gratis, og du kan sende og motta "takk for at du mediterte med meg" til og fra folk som mediterte p akkurat samme tid som deg. Det er deilig se at du mediterer sammen med noen og jeg har selv ftt 4 meldinger i lpet av kort tid etter at jeg var ferdig uten gjre noe selv, men er jo koselig svare da! 

Appen passer ogs for par, om du vil meditere sammen med din andre halvdel kan dere enten ha meditasjons kten p hyttaler eller bare sette den p play samtidig. Eller dere kan velge forskjellige kter men sitte sammen, det tror jeg kan vre bra for mange par ha "meg tid" og "stille tid" sammen! 

 

N skal jeg ikke skravle mer! Vi snakkes senere, ha en SUPER fin dag, og husk spre positivitet!





 

 

 

Tips til bedre og mer uthvilt svn

GOOD torsdags kveld, alle! Ofte er det veldig enkle grunner til at man fler seg sliten, lite energi, drlig humr og alt annet en overskudd. Selvflgelig kan det vre litt mer avanserte grunner ogs, men veldig ofte kan man gjre sm endringer i hverdagen for ha det bedre med seg selv nesten hver dag.

S i dag tenkte jeg dele noen tips til en bedre og mer uthvilt svn. For oss studenter er det veldig lett jobbe mye p dagtid og litt utover ettermiddagen, men vi vil jo s klart vre litt sosiale, trene, drive litt med en hobby og slappe av etter dette. Dessverre har dgnet bare 24 timer og vi m bli flinkere til prioritere, eller bare vre litt mer effektive. Kanskje begge?

En ting jeg vet vil forbedre hverdagen din ekstremt mye er hvis du velger prioritere svn. Svn er s utrolig viktig, spesielt i dagens samfunn med fullt av skjermer, sosiale medier + press fra alle kanter. Hjernen gr p hygir hele tiden og i en hektisk hverdag er det faktisk ikke lett finne tid til la hjernen hvile innimellom alle gjreml. DA er det viktig la hjernen hvile ekstra godt om natten!!! Her er 10 tips som vil gjre det lettere sovne, f en bedre svn, og fle seg mer uthvilt morgenen etter. 

  • Frst og fremst m du finne ut av ca hvor mange timer svn du trenger i lpet av en natt. Dette er forskjellig for alle, men en vanlig ungdom (12-20 r) trenger ca. 7-9 timer svn. Da M du faktisk tilpasse kvelden din etter at du m legge deg f.eks 10 om du skal opp 06.00

 

  • Det legge seg til CA. samme tid hver kveld kan vre lurt. Jeg skjnner selvflgelig at det skjer mer gy p kveldstid i helgene, og selv legger jeg meg ikke 10-11 i helgen for si det snn. Men jeg har satt meg et ml om at jeg legger meg senest 23.00 i hverdagen og senest 00.30 i helgene. Helst st opp litt tidlig p sndag, s du fr sove om kvelden igjen.

 

  • Jeg vet det er utroooolig fristende ta en halvtime-time med svn etter skole eller jobb bare for hente inn litt ekstra energi, men da er det mye bedre for kroppen om du faktisk legger deg ned og slapper helt av i den timen, kanskje med litt musikk og en kopp te, meditasjon eller en bok. 

 

  • IKKE spis store mltider senere enn 3 timer fr du skal legge deg. Det er selvflgelig lov ta en skive, en kopp te eller noe lett om du blir sulten. Men prv helst ikke spise i det hele tatt 1 time fr du skal legge deg. Gjr du det, vil kroppen mtte bruke mye energi p fordye maten selv om du sover, og vil kanskje ikke fordye alt noe som kan gjre at du legger p deg. 

 

  • PRV legge fra deg mobil og pc en halv time fr du skal sove. Dette er et av de vanskeligste punktene syntes jeg, men det er bare tull at man skal holde seg unna skjermer 1-2 timer fr svn. Men i lpet av en halv time kan hjernen rekke "koble av" mens du f.eks leser en bok, hrer p musikk og drikker te +++

 

  • ha det litt kaldt p soverommet kan gjre det 10 ganger lettere sovne. Det er bedre heller ha en litt tykk dyne, og litt frisk luft i stedet for ligge og koke i tung luft. Det gjr bare innsovning verre. 

 

  • "Kvelds stemning" som jeg liker kalle det. Tenn et lys p nattbordet, drikk en varm kopp te fr du legger deg og les en bok eller hr p musikk. Dette vil gjre at kroppen din klarer slappe helt av, og vil lettere klare sovne nr du slr av lyset. Noe varmt drikke gjr det ogs lettere for kroppen "koble helt av". 

 

  • Sist men ikke minst, morgenen etter er det lurt ha telefonen/vekkerklokken s langt unna at du i hvert fall m reise deg sittende for sl den av. Og for all del, IKKE trykk p SNOOZE!!! Nr du trykker snooze og sovner igjen, starter hele sovnings prosessen p nytt og du tukler med svn-hormonene i kroppen. Dette vil gjre deg 100 ganger mer trtt. Det beste er bare komme seg opp fortest mulig, s har du ogs bedre tid til slappe av med en god kopp kaffe/te med frokost bordet og sjekke Insta, Snap, Face, Twitter og alle appene man m sjekke fr dagen virkelig kan starte!! 

Hper tipsene var til hjelp! Send gjerne en tilbakemelding p innlegget s jeg kan f hre om dere er interessert i flere slike tips innlegg. Er jo super gy gjre research og hjelpe dere med litt diverse tips om ting og tang. Ha en fin kveld, og god natt! 





 

Film anbefaling for helgen!

God fredag, alle sammen! Hper dere er klare til innta helgen, enten det er i sofakroken etter fredags tacoen eller tilbringe morgendagen p sofaen etter en litt for sen kveld i dag. For meg er fredagen veldig hellig, jeg kan godt finne p mye sprell p en lrdag, men p fredagen vil jeg ha taco og en skikkelig kosekveld etter en lang uke. Selv om jeg kommer til sitte med redigering av vlog utover ettermiddagen, tenker jeg kanskje sette p en film i kveld etter kveldens tv-programmer.

S derfor tenkte jeg dele noen filmtips med dere! Enten du er klar for en skikkelig jentefilm, familie film, eller feel good, s har jeg plukket ut noen til en hver smak! Det du ikke finner under er skrekk/grsser, rett og slett fordi jeg ikke har noen anbefale ettersom at jeg ikke er veldig glad i denne sjangeren. Men hper dere fr en fin fredags kveld, med en god film, kanskje tente lys og noe digg snack! 

JENTE / FEEL GOOD FILM

                      

                                                                  

FAMILIE FILMER